Respect voor dieren

zaterdag 23 oktober 2010

Dubbele nationaliteit


Marlies Veldhuyzen van Zanten-Hyllner heeft een Zweedse vader en een Nederlandse moeder en werd geboren in Göteborg; verkreeg daardoor van rechtswege de Zweedse nationaliteit. Zij ging school in Nederland en volgde hier ook een vervolgopleiding. Zij trouwde met een Nederlandse man met een bekende/beruchte familienaam. Daardoor verwierf ze ook de Nederlandse nationaliteit. Dat is wettelijk allemaal in orde – behalve voor Geert Wilders die eist dat zij de Zweedse nationaliteit opgeeft. Welk belang dit heeft is mij niet geheel duidelijk; haar geboorte in Zweden kan zij toch moeilijk ongedaan maken.

Aangekondigd is dat de PVV hierover een motie gaat indienen. Mocht dat zo zijn, dan ga ik er zonder meer vanuit dat de Partij voor de Dieren tegen stemt.

14 opmerkingen:

  1. Wilders heeft tegen haar dubbele nationaliteit geprotesteerd omdat hij ook had geprotesteerd tegen de dubbele nationaliteit van Albayrak en Aboutaleb en niet van discriminatie wil worden verdacht. In onze jeugd mocht een volwassene in Nederland ook geen dubbele nationaliteit hebben. Ik kende Deens-Nederlandse en Frans-Nederlandse gezinnen waarvan de kinderen op achttienjarige leeftijd hun nationaliteit moesten kiezen. Vergeet niet dat er in die tijd nog militaire dienstplicht bestond. Ook nu moeten Turks-Nederlandse mannen in Turkije hun dienstplicht vervullen. Toevallig zit Turkije in hetzelfde militaire bondgenootschap als Nederland, maar dit kan veranderen. Tenslotte vermeld ik dat mensen in Nederlands-Indië na de oorlog ook moesten kiezen tussen de Nederlandse en de Indonesische nationaliteit.

    Over beruchte familienamen gesproken: je grote vriendin Martje Fententer van Vlissingen heeft dezelfde achternaam als een groot zakenman die in de nazitijd een economische band met Duitsland voorstond en tweemaal bij Hitler op bezoek is geweest. Vlak voor het einde van de Tweede Wereldoorlog koos hij gauw de kant van de geallieerden...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Excuses voor de verschrijving: men leze Fentener van Vlissingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze discussieblog bloedt dood als iedere keer woorden als fascisme, Hitler etc, worden rondgeslingerd, vaak zonder enig verband
    Als Erica weer hierover gaat gillen, moet ze maar haar naam veranderen:
    http://www.youtube.com/watch?v=7MmdUNbwZlg
    Ik word een beetje ziek van deze tante.
    Overigens zegt de familienaam Veldhuyzen van Zanten mij nauwelijks iets maar wordt wel gepresenteerd als behorende tot de categorie:
    Rost van Tonningen. Lijkt mij ook niet zinvol of verstandig.
    Dit keer maak ik me geen zorgen over het standpunt van de pvdd. Hoogstens achteraf, wat ik niet verwacht.
    Deze paspoortkwestie heeft meer iets weg van een nieuw folklore. Wilders vraagt en heel Nederland draait. Deze aandachtjunk wordt weer op zijn wenken bediend.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Pjotr, Als je alles al wist hoefde je dit blog niet te lezen, lijkt mij. Je verwijzing naar Rost van Tonningen slaat nergens op natuurlijk: zo heet deze mevrouw toevallig niet.

    We zijn tgw. in staat het stemgedrag van tweedekamerfracties nauwkeurig te volgen (via internet). Dat vind ik een grote vooruitgang.

    Dit is sindsdien de tweede keer dat ik hier aandacht aan besteed: de eerste motie betrof 'niet bezuinigen op kosten van inburgering', waar de PvdD m.i. terecht tegen gestemd heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Barend, graag kom ik terug op je opmerking dat de PvdD tegen de motie zou hebben gestemd die inhoudt dat er niet mag worden bezuinigd op kosten van inburgering. Je vergist je: de fractie van de Partij voor de Dieren heeft terecht voor deze motie gestemd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Barend, zie ook wat je hebt geschreven in je artikel onder de kop "Inburgering".

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Barend, nu ik overlees wat je hierboven schreef, neem ik aan dat je bedoelt dat de Partij voor de Dieren terecht tegen de bezuiniging op de kosten van inburgering heeft gestemd. Het is ook te gek voor woorden dat rechts, dat steeds hamert op aanpassing, het immigranten zo moeilijk mogelijk wil maken om "in te burgeren".

    Overigens kan iemand ook wel overaangepast zijn, zoals de hoofdpersoon uit de roman "Geen gewoon Indisch meisje" van Marion Bloem, die de Aziatische in zelfzelf vermoordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Erica: dat gebruik van 'niet' in combinatie met 'tegen' kan verwarring opleveren.

    De PvdD vindt, net als ik, dat er op inburgering niet bezuinigd zou moeten worden.
    Overigens vindt de Kamer in meerderheid - helaas - dat er wel op bezuinigd moet worden.

    NB. Hierover had ik nog contact met D66, doordat over hun standpunt even een misverstand bestond. Maar dit is opgehelderd: D66 zit op dezelfde lijn als de PvdD: niet bezuinigen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @Pjotr: als je in het oorspronkelijke stukje klikt op het woord: familienaam, dan gaat er ongetwijfeld een wereld voor je open.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. "(...)

    Het nalaten van het versterken van de begrotingsdiscipline binnen de EU kan rampzalige gevolgen hebben.

    De PVV heeft niet getekend voor extra ombuigingen en bijkomende lastenverzwaringen, die mogelijkerwijs onvermijdelijk zullen zijn.

    Over zulke zaken moet de Kamer zich volgende week met de zojuist aangetreden regering verstaan - niet over een trivialiteit zoals de dubbele nationaliteit van een bewindspersoon."

    (Flip de Kam in NRC Handelsblad 23 okt.)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Is het Handelsblad ook tegen onbeperkte hypotheekrenteaftrek?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dit is niet de mening van de NRC maar van Flip de Kam (1946). Emeritus hoogleraar Economie van de publieke sector aan de Rijksuniversiteit Groningen en voormalig Tweede Kamerlid voor de PvdA.
    Hij heeft vele columns geschreven voor o.a. NRC Handelsblad en vele boeken gepubliceerd over de publieke sector.
    Je zou de vraag dus het best aan hem kunnen stellen (evt. via NRC)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. De Partij van de Arbeid is tegen de villasubsidie.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Met jullie welnemen kom ik terug op wat eerder in dit artikel aan de orde is gekomen. Dat Martje Fentener van Vlissingen dezelfde achternaam heeft als iemand die in de oorlog een op zijn zachtst gezegd dubieuze rol heeft gespeeld, is natuurlijk niet háár schuld. What's in a name? Zij dient op haar eigen (wan-)daden te worden beoordeeld.

    De fijngevoelige raad van Pjotr dat ik mijn voornaam moet veranderen omdat deze in een Duits soldatenliedje voorkomt, leg ik naast mij neer. Mijn ouders woonden tijdens WOII niet in Europa en kenden dat liedje niet toen ze mij mijn voornaam gaven.

    BeantwoordenVerwijderen