Respect voor dieren

dinsdag 28 september 2010

Kanker: prognose

In de statistiek is de mediaan het midden van een verdeling.

Iets anders dan het gemiddelde.

In het rijtje 3, 4, 8 is de mediaan 4, het gemiddelde 5.

***

Bij de beroemde paleontoloog Stephen Jay Gould werd in 1982 een uiterst zeldzame vorm van kanker geconstateerd, nl. aan het buikvlies.

Met deze ziekte is heel weinig ervaring opgedaan, vandaar dat de behandelaars een prognose opstelden aan de hand van de mediane overleving: acht maanden.

Gould wist dat dit niet betekende dat patiƫnten gemiddeld nog acht maanden na de diagnose leven.

Het betekent dat de ene helft van de patiƫnten korter dan acht, de andere helft langer dan acht maanden zal leven.

Hij vermoedde dat de verdeling scheef was: de helft die langer dan acht maanden leeft, zou best nog vele jaren kunnen leven.

Hij schatte, op grond van de vroege diagnose, dat hij in de tweede helft zat.

Hij kreeg gelijk: hij overleed in 2002 op zestigjarige leeftijd.


bron: Hans van Maanen, Goochelen met getallen (Amsterdam 2009)

1 opmerking:

  1. Toen ik kanker had, werd ik bijna gek van de stiekeme manier waarop sommigen probeerden erachter te komen hoe lang ik nog had te leven. Ik kreeg ze altijd op de kast door te zeggen dat ik dat aan Onze Lieve Heer overliet. Er werd mij ook gevraagd of ik al een testament had opgemaakt en of ik een euthanasieverklaring had getekend! Nu, vele jaren later, worden die vragen mij niet meer gesteld.

    BeantwoordenVerwijderen