Respect voor dieren

vrijdag 24 september 2010

Nierstichting

.
Een nieuw najaar en een nieuw geluid.
Ik wil dat mijn tekst klinkt als het gefluit,
Dat ik vaak hoorde voor een najaarsnacht,
In een oud stadje, langs de watergracht --

***
De Nierstichting heeft een nieuwe directeur, d.w.z. de adjunctdirecteur is een plaatsje opgeschoven. (Naar 125.000 euro p.j. )
De nieuwe dirk is wat jonger dan de vorige en – interessant - hij heeft een andere kijk op de liefde.
Dat zit zo.

De vorige directeur meende dat een nierpatiënt houdt van z’n donateur.
Concreet:

Vincent houdt van Kim, - (want Kim is donateur van de Nierstichting)

Als er is ooit sprake geweest is van taalvervuiling, dan toch hier wel.

Tom Oostrom, de nieuwe man, kiest als jonge hond voor een meer erotische benadering. Althans: in mijn beleving. Dat gaat zo. Hij zegt op de (auto)radio, discreet:

Mag ik u een persoonlijke vraag stellen?

Na een stilte vervolgt hij dan met:

Zou u een orgaan van een ander willen hebben?

Uiteraard begrijp ik zijn bedoeling maar een scabreuze bijbetekenis kan de frase niet worden ontzegd.

Je zou dergelijke teksten over liefde en erotiek allicht eerder verwachten van de Hartstichting maar de Nierstichting is ze voor.

***
Meteen maar weer eens op de website gezocht naar dierproeven. Uiteraard vind je daarover geen enkele (serieuze) verantwoording. Misleiding viert hoogtij, als gebruikelijk in deze kringen.
Beschrijving van het onderzoek? Een link ernaar? Vermelding van aantal en soort proefdieren?
Forget it.


Plaatjes van onderzoekers natuurlijk – of had je soms een proefdier verwacht?!

In ieder geval wordt nu wel e r k e n d  dat men dierproeven financiert. Na 40 jaar Nierstichting is dat zeker progressie. Ik neem echter niet aan dat ook bijv. collectanten hierover geïnformeerd worden.
Het is ook nog wel een heel klein tekstje; het geeft er blijk van dat men op geen enkele manier begrijpt waar het over gaat. Totale desinteresse.

Uiteraard wordt gepronkt met Kolff, de man die machine bedacht voor de nierspoeling – ZONDER daarvoor proefdieren te gebruiken. (Wat hem tot de eerste in de wereld maakte.)
Dat vindt de Nierstichting niet belangrijk.

De webtekst is op het hilarische af. Ziehier:

“We zijn tegen onnodig gebruik van proefdieren.”

En verder:

"We kijken of het gebruik van proefdieren absoluut noodzakelijk is.
Als dat zo is, dan worden dierproeven alleen verricht volgens de Wet op de dierproeven én met toestemming van de dierexperimentencommissie."

Wat een keurige mensen. H e l e m a a l volgens de regels. Wat een beschaving.

Er staat nog net niet dat de proefdieren zich heel graag inzetten voor de lijdende mensheid.
.

1 opmerking:

  1. "Zou u een orgaan van een ander willen hebben?
    Uiteraard begrijp ik zijn bedoeling maar een scabreuze bijbetekenis kan de frase niet worden ontzegd."

    A dirty mind is a joy forever zeiden we in de jaren 60 Barend!
    Kennelijk ben ik onderweg die "joy" kwijtgeraakt want deze relatie heb ik geen seconde opgemerkt. Dank zij jou voel ik me weer jong! Groeten, Pjotr

    BeantwoordenVerwijderen