Respect voor dieren

zondag 19 september 2010

'Rotvos' (documentaire)

ROTVOS is geen leuke film (documentaire) maar hij is minder akelig dan ik vreesde. Ik heb ook nog op het punt gestaan de tv af te zetten omdat ik het tempo te laag vond. Een tikje langdradig vind ik hem wel. Uiteindelijk heb ik hem afgekeken, maar veel wijzer ben ik er niet van geworden.
De opvatting die de film illustreert is, is een oude bekende, namelijk: ‘de vos heeft het gedaan’. In Limburg roeit de vos de hamsterpopulatie uit, in Noord-Holland de weidevogels. En DUS moet de vos uitgeroeid althans moet de populatie vossen gedecimeerd worden. Applaus van de jagers.

Anders dan de inleiding suggereert is de film uitsluitend gericht tègen de vossen. De vossenman, Jaap Mulder, ziet er geen been in om eraan mee te werken. Een dierenvriend is hij m.i. allesbehalve: een typische onderzoeker, die ook rustig wilde vossen inlevert bij het RIVM om er proeven mee te doen. Treurig.

Die jagers zijn uit de film weggelaten, ik meen gelezen te hebben dat dat opzet is van de filmmaker. Waarom dat zo is weet ik niet. Je ziet één keer een vos geschoten worden, maar de jagers kunnen het dier niet terugvinden. Voor hetzelfde geld is hij gemist of aangeschoten.

Jaap Mulder zegt wel een paar keer dat de vossenpopulatie zichzelf reguleert. Als er vroeg in het seizoen vossen weggeschoten worden, worden de nesten groter, m.a.w. komen er meer vossen. Als dat waar is, dan zou de mens niet hoeven ingrijpen.

De vraag is m.i. toch in hoeverre het op de weg van de mens ligt om als natuurbeheerder op te treden. Anders dan bijv. in de Oostvaardersplassen gaat het hier niet om uitgezette dieren, maar om wilde dieren. Mocht het zo zijn dat hamsters en weidevogels zich inderdaad niet kunnen handhaven, dan is dat tragisch maar ik vind niet dat de mens dat moet willen beïnvloeden. Normaal gesproken past het wild zich aan, en wijkt bijv. uit naar andere veiliger oorden. Of vindt andere manieren om te overleven. Kunstmatige bescherming is m.i. dweilen met de kraan open, en alleen maar leuk voor het jagersvolk. En voor de boeren: die krijgen 75 euro van de overheid voor het behoud van een nest weidevogels!

Wel rijst de vraag of de vos geen natuurlijke vijanden heeft (buiten de mens).

Misschien heeft Frans Vera (Staatsbosbeheer) H I E R wel gelijk – tenzij hij nu ineens een ander standpunt gaat innemen natuurlijk. Een moeilijke keuze voor de Partij voor de Dieren, maar voorshands denk ik dat ze de jacht op de vos zou moeten willen verhinderen.

6 opmerkingen:

  1. Ben het volledig met je eens. In die Jan Mulders hebben de vossen zeker geen medestander gevonden:'t is een laffaard en hij komt over als een dwaas. Ik vond de hele bedoening ergerlijk en walgelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Citaat: Mocht het zo zijn dat hamsters en weidevogels zich inderdaad niet kunnen handhaven, dan is dat tragisch maar ik vind niet dat de mens dat moet willen beïnvloeden. Normaal gesproken past het wild zich aan, en wijkt bijv. uit naar andere veiliger oorden. Of vindt andere manieren om te overleven. Kunstmatige bescherming is m.i. dweilen met de kraan open, en alleen maar leuk voor het jagersvolk. En voor de boeren: die krijgen 75 euro van de overheid voor het behoud van een nest weidevogels!

    Hier wordt gevonden, dat mensen de natuur niet moeten beinvloeden:
    dus:
    a. weg met het waterschap met zijn dijken etc.
    b. veiliger oorden, waar zijn die nog
    c. de Waterlandse vossenproblematiek is voor een zeer groot gedeelte door mensen veroozaakt: eerst worden rond Amsterdam grote terreinen "vossenklaar" gemaakt zoals Ruigoord, het Westelijk Havengebied, de Diemerzeedijk (voor mensen lang niet toegankelijk) de Volgermeer(idem) en vervolgens worden deze niet geringe gebieden vrijwel gelijktijdig gesaneerd. Alle dichte vaak spontane struwelen weg etc. Ja dan gaan die vossen natuurlijk aan de zwerf. Wat dacht je bijvoorbeeld van die prachtige vossenburcht bij Sloterdijk damen met een konijnenburcht nota bene omdat de vossen zich te goed deden aan stadsduiven. (gezien het enorme pakket duivenveren). Dachten jullie werkelijk dast deze dieren zich bij het grof vuil aanbieden als hun biotoop door bouwaktiviteiten wordt vernield.
    En dan mag je best wel wat inspanning doen omde weidevogels daar niet de dupe van te laten worden.
    Ik kon de film niet zien en wilde hem waarschijnlijk ook niet zien. Maar ik krijg de indruk, dat hier het oud-Hollandse spelletje van boompje verwisselen is gespeeld. Frans Vera heeft ineens gelijk. Van de pvdd weet ik zeker dat ze tegen de jacht op vossen zijn.
    Andere geledingen noemen grutto's cultuurvolgers dus kunnen wel weg, en schromen niet om Nijlganzen uit te roeien als allochtoon.
    Snapt iemand er nog wat van?
    En wat de boeren van Waterland betreft: hulde voor hun initiatieven om de bedrijfsvoering en daarmee het landschap gaande te houden.
    Maar ik begrijp dat men op deze blog liever vinexlocaties heeft, door ze hun subsidies op weidevogelbescherming te ontzeggen.!! (Brussel kijkt daat toch al met een scheef oog naar, we leven namelijk in een geglobaliseerde wereld, dames en heren.!!
    Graag ontmoet ik jullie bij het landje van Geijsel ten zuiden van Ouderkerk als in februari de grutto's uit Senegal zich daar weer verzamelen om daarna naar de steeds meer verdwijnende veenweides te gaan. (Sorry, ze zijn daar vast door Frans Vera neergezet!!)
    Een zeer kribbige Pjotr.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja Pjotr, leuk is het allemaal niet maar de wereld - en dus de natuur - krimpt. De mensen fokken maar door en dat moet ergens blijven. Bij voorkeur hoogbouw wat mij betreft. Stapelen.

    Ik vind niet dat je de ene soort moet beschermen door de andere over de kling te jagen. Waar ik wel voor ben is voor actieve hulp, bijv. tunnels om het wild veilig te helpen oversteken. Of 'kunstwerken' (wagenwielen) waarop ooievaars kunnen nestelen. Faciliteren kortom.

    De Oostvaardersplassen is een ander verhaal omdat a) de dieren daar neergepoot zijn, en b) ze daar niet weg kunnen trekken.
    'Wildernisje spelen' voor het genoegen van Frans Vera en een paar anderen, daar ben ik tegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik heb de documentaire afgezet.
    ik ergerde me teveel aan die wetenschapper,
    was geen dierenvriend

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb de verleiding om hem af te zetten net kunnen weerstaan. Soms moet je jezelf dwingen om te weten wat mensen dieren aandoen.

    Wat me o.a. nog opviel waren die grote halsbanden die de gevangen vossen om kregen, met daarin een zender. Het lijkt me dat overleving daarmee al veel moeilijker wordt. Zie maar dat je daarmee een hol inkruipt bijv.
    Niet vreemd dus een dode vos - 'Jolanda' - aan te treffen, waarvan de doodsoorzaak niet bekend was.

    Met die zender bracht men het territorium van de vos in kaart, - om hem alsnog te doden?! Klopt dat? Wie legt dat uit?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het zijn allemaal walgelijke plebejers, die "onderzoekers" En hun vriendjes-jagertjes. En goede jagertje is een dode jagertje. Sla hem neer en trap dood zodra je eentje ziet. Voor mij dat is de enige fatsoenlijke vorm van omgang met een jagertje. Die moeten allemaal gelyncht. En dit soort "onderzoekers" ook, natuurlijk (in wezen is deze pleb net een jagertje).

    En de "makers" van deze rotzooi, propaganda van de jagertjeslobby, moeten lekker in mekaar gedaan, vuile plebs.


    Cordiaal,

    Art Khachatrian

    BeantwoordenVerwijderen