Respect voor dieren

zondag 8 augustus 2010

De voetballende vegetariër

Evgeniy Levchenko speelde jarenlang bij verschillende Nederlandse voetbalclubs, de laatste jaren bij FC Groningen. Na een jaar Moskou woont hij nu weer in Nederland: Tilburg.

Ben jij een andere voetballer omdat je vegetarisch eet?
'Ik heb de afgelopen drie jaar geen vlees gegeten, maar wel vis. Ik noem mijzelf een nepvegetariër.'

Wat is je belangrijkste drijfveer geen vlees te eten?
'Mijn voornaamste reden is dat ik me zonder vlees beter voel. Mijn lichaam hoeft geen overuren te draaien, dus ik spaar mijn energie. Daarbij blijkt uit verschillende onderzoeken dat vlees eten niet gezond is. Denk maar aan de hormonen en antibiotica die in vlees zitten. Het is aangetoond dat kinderen die vlees eten minder goed reageren op antibiotica. Ook zijn ze agressiever. Een tweede reden is het milieu. Het broeikaseffect wordt voor een groot deel veroorzaakt door de veeteelt!'

Om topsport te kunnen bedrijven moet je extra goed op je voeding letten. Wat doe jij?
'Om een goede prestatie neer te zetten let ik zeker goed op mijn voeding. Ik eet zeer gevarieerd, zonder de "slechte", verzadigde vetten, en toen ik nog in Nederland woonde probeerde ik zoveel mogelijk eko-producten te gebruiken. Helaas kun je in Rusland niet zo makkelijk aan biologische producten komen. Ik hoop overigens dat eko-producten wel iets toegankelijker worden voor meer mensen, dat mag best meer gepromoot worden.'

Is er iets veranderd in je voedingspatroon sinds je geen vlees eet?
'Er zijn altijd veranderingen in mijn eetpatroon maar de kern blijft hetzelfde. Ik eet veel koolhydraten, fruit en groenten. En natuurlijk probeer ik essentiële stoffen die in vlees zitten te compenseren. Verder probeer ik veel water te drinken. En ik kan niet zonder chocolade.'

Wat is jouw recept voor een mooiere wereld?
'Mijn hoop voor een mooiere wereld is dat zoveel mogelijk mensen gaan denken over wat ze nuttigen en hoe ze leven!

Op de foto Jevgeni met Victoria Koblenko in gelukkiger tijden.
Ze zijn allebei geboren in de Oekraïene en woonden enige jaren samen in Groningen
Een stel dat niets om dieren geeft – Victoria draagt bont.
Wat illustreert dat het vegetarisme in de loop der eeuwen losgezongen is van zijn wortels: respect voor dierenleven.

Image and video hosting by TinyPic

5 opmerkingen:

  1. Ehm, Barend,

    Het was wel zo netjes geweest als je aan bronvermelding had gedaan. Bovenstaand stukje is geschreven en geplaatst op deVegetariër. Daarbij distantiëren wij ons wel van het foto-bijschrift: dat is geheel op jouw conto.

    Met diervriendelijke groet,
    Jacinta Bokma
    Hoofdredactie deVegetariër.nl
    Recepten voor een mooiere wereld
    Een initiatief van Antoinette Hertsenberg

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Correct Jacinta, excuus.

    Korte tijd stond die bronvermelding onderaan.
    Maar ik zag in dat ik foto en bijschrift niet op jullie conto kon schrijven. Ik had dus een kunstgreep moeten toepassen en dat heb ik verzuimd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je niet knipt en plakt heb je dit probleem ook niet,gewoon je eigen stukjes schrijven Barend,dat kan je uitstekend zelf dat weet je best!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. bronvermelding, heb je google voor... ;o))

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben al vaak vegetariërs tegengekomen die tot mijn teleurstelling alleen maar voor hun eigen gezondheid geen vlees aten. Als ze in een restaurant moesten eten, bv. tijdens een vakantiereis, aten ze gewoon vlees. Ik ben vaak een halve stad afgelopen om ergens vegetarisch te kunnen eten. Lastig wordt het wel als degenen met wie je uit bent of op reis bent, geen vegetariërs zijn. In Amsterdam en Londen ben ik naar Indiase restaurants gegaan in de verwachting dat je daar gemakkelijk aan een vegetarische maaltijd kon komen. Vergeet het maar!

    BeantwoordenVerwijderen