Respect voor dieren

zondag 29 augustus 2010

Huisdier en bezoek

Als ik van iemand niet goed word, dan is het van Beatrijs Ritsema. De reden is dat zij haar Propria Cures-verleden verloochent op een manier waar de honden geen brood van lusten. Ze schrijft in allerlei blaadjes maar vooral wekelijks in Trouw. Daar hebben ze meer van die theemutsen.

In die krant heeft Ritsema een rubriekje over etiquette, over: 'hoe hoort het eigenlijk?' Onzekere mensen vragen haar over de meest onbenullige kwesties om raad. Het is het soort rubriek waarvoor de Libelle en de Margriet zich niet zouden schamen.

Toevallig kreeg ik vandaag vraag en antwoord hieronder onder ogen en ik moet zeggen: dat doet mama Beatrijs heel goed. Pikante achtergrondinformatie: zowel zij als haar man (Maarten Huygen, NRC Handelsblad) zijn allesbehalve dierenvrienden!

Beste Beatrijs,

Ik vraag me af wat de etiquetteregels zijn op het gebied van huisdieren en bezoek.
Wat doe je als je, zoals ik, keurig gekleed op visite komt en na afloop onder de haren en het kwijl blijkt te zitten? Sommige kleding is niet te wassen en moet naar een stomerij.
Kan ik daar een vergoeding voor vragen?

Is het normaal te verwachten dat huisdieren apart gehouden worden van het bezoek?
De ellebogen op tafel mag niet, maar een harige hond die om de hapjes heen cirkelt mag wel?
En dan heb ik het nog niet eens over een gastvrouw die de hond uitgebreid aait, kust en knuffelt en vervolgens een drankje inschenkt met diezelfde handen.

Wat moet je tolereren als gast en waar houd je rekening mee als gastvrouw/-heer?

Antwoord Beatrijs:
Hondenbezitters doen in het algemeen moeite om hun huisdier ervan te weerhouden bezoekers te bespringen en te besnuffelen (’Af, Fido, koest!’), zeker wanneer zij weten dat het bezoek dit niet op prijs stelt.
De hond afzonderen gebeurt alleen wanneer gasten blijk geven van hondenangst of –allergie.
Eventueel kunt u angst of allergie veinzen, wanneer u op bezoek gaat bij mensen met een hond.
Ook kunt u bij een tegenbezoek van uw vrienden vragen of ze de hond thuis willen laten.

Stomerijkosten afwentelen op de gastheer zonder dat er iets bijzonders is voorgevallen, gaat te ver. Zo’n vraag om geld is agressief en zal ook zo worden opgevat.

Gasten hebben verder niets te zeggen over de omgang tussen eigenaar en hond. Dat moet u lijdzaam ondergaan.

Overigens spreekt er uit uw woorden zo’n peilloze walging voor de hond in al z’n verschijningsvormen dat het verreweg het beste lijkt om nooit op bezoek te gaan bij iemand met een hond in huis.

Uw smetvrees voor honden is onverenigbaar met de manier waarop de meeste mensen tegenwoordig omgaan met hun hond: zij beschouwen het dier als volwaardig lid van het gezin, een wezen dat op dezelfde manier liefde ontvangt als een klein kind. Als u hier niet tegen kunt, kunt u beter wegblijven.

1 opmerking:

  1. Toen ik het antwoord van Beatrijs zaterdag in de papieren Trouw las, was ik ook blij verrast.

    BeantwoordenVerwijderen