Respect voor dieren

dinsdag 17 augustus 2010

'Zelfscan'

In mijn winkelcentrum heeft Dirk van den Broek een tijdje geleden de 'zelfscan' ingevoerd.

Dat wil zeggen dat klanten niet meer langs de kassa hoeven om af te rekenen. Bij de ingang neem je een scanapparaatje (foto) mee, je scant de streepjescode van de boodschappen die je in het winkelwagentje legt en bij de uitgang reken je af in een automaat met je pinpas.
Het systeem lijkt te werken, ik merk weinig van storingen.

De grap is echter deze. Nog steeds staat er bij deze automaat een verkoopster om klanten te controleren. De winst lijkt mij dus gering.

Nog hilarischer is het feit dat Dirk ongeveer het meest paranoïde is met betrekking tot winkeldiefstal. Geregeld loopt er een personeelslid buiten de kassarij te kijken of de klanten wel alle boodschappen op de band zetten om af te rekenen, volgens het traditionele systeem. Je zou dus verwachten dat Dirk wel de allerlaatste zou zijn om te experimenteren met ‘zelfscan’.

Ik moet erbij zeggen dat de manager van het tegenoverliggende AH-filiaal mij verzekerd heeft dat er wel degelijk veel ‘niet afgerekend’ wordt of op andere wijze verdonkeremaand.

1 opmerking:

  1. Het zorgt natuurlijk wel voor voordelen dat men zelf de artikelen kan afrekenen, maar met een goed camerasysteem is winkeldiefstal zeer zeker goed te verhelpen. Vooral voor de supermarkten is dit een mooie uitkomst.

    BeantwoordenVerwijderen