Respect voor dieren

zondag 1 augustus 2010

Bejaardentehuis voor katten en honden (door Erica)

Wie zelf niet meer voor zijn kat(-ten) of hond(-en) kan zorgen door bv. overlijden, kan deze dieren van een goede oude dag verzekeren bij de Seniorenclub van de Stichting Nationale Dierenzorg, Zijdeweg 56, 2245 BZ WASSENAAR, e-mail: info@ndz.nl, website: http://www.ndz.nl/
tel. (van de Seniorenclub) 070 - 51 798 52, fax: 070 - 51 779 79.

Het pensioentarief (niet te verwarren met het gewone pensiontarief dat bv. voor de vakantietijd geldt) bedraagt € 3,15 per dag voor een kat en € 3,55 per dag voor een hond, exclusief dierenartskosten. Deze tarieven gelden voor 2010.

Dierenactiviste Marianne Huiberts heeft daar als vrijwilligster gewerkt en zij vindt het een van de beste dierentehuizen die ze ooit heeft bezocht. Ik ben daar eens een kijkje gaan nemen en werd enthousiast over het kattenbejaardentehuis. Ik heb zelf vijf poezen. Ik heb met de beheerder besproken hoeveel het verblijf van mijn poezen aldaar zou kosten als ik diezelfde dag zou overlijden en mijn poezen vierentwintig jaar zouden worden. Ik stelde zelf een bepaald bedrag voor, waarmee hij akkoord ging.

Hij vertelde overigens dat voor poezen beneden de tien jaar nog een nieuw huisadres zou worden gezocht. Twee poezen van mij zijn beneden de tien. Hij kon wel beloven dat ze op hetzelfde adres zouden worden geplaatst. Verder letten ze er in dat tehuis goed op of de mens die een kat wil hebben wel goed bij de poes in kwestie past en ze gaan ook later op bezoek bij degene die een poes uit dat tehuis heeft genomen.

Ik heb bij de notaris een testament laten opmaken, waarin ik een legaat doe toekomen aan de Stichting Nationale Dierenzorg, die dan moet zorgen voor mijn poezen. De poezen van boven de tien gaan dan dus naar de Seniorenclub en als er nog poezen beneden de tien zijn, wordt er een gewoon huis voor gezocht. Mijn notaris is ook mijn executeur-testamentair en dient dus erop toe te zien dat een en ander volgens de regels gebeurt. De Stichting Nationale Dierenzorg beschikt trouwens over een eigen dierenambulance, waarmee de dieren uit je huis kunnen worden opgehaald als je bent overleden.

Ik raad iedere alleenstaande met huisdieren aan de website www.ndz.nl te bezoeken en geld opzij te leggen voor de dieren na je overlijden, zoals je ook bedenkt hoe je jonge mensenkinderen moeten worden verzorgd als jijzelf niet meer voor hen kunt zorgen

Maak liever geen dure vakantiereizen, enz. dan dat je de toekomst voor je huisdieren niet waarborgt. Je hoeft niet hoogbejaard te zijn om te overlijden. Als je weet dat er goed voor je dieren wordt gezorgd, sterf je met een rustiger gevoel en kun je Sint Franciscus van Assisi met onbevangen blik tegemoet treden.

4 opmerkingen:

  1. Dank je wel voor deze interessante info, Erica.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Maria, vanuit België is Wassenaar (bij Den Haag) ook redelijk goed bereikbaar.

    Overigens vertelde de directeur van het tehuis in kwestie dat er daar ook aaidames komen. Toen ik hem stomverbaasd aankeek, zei hij dat dat oude dames uit Wassenaar zijn die een aantal malen per week langskomen om de poezen in het kattenbejaardentehuis te aaien. De mensen die in het tehuis werken, hebben niet altijd genoeg tijd voor veel persoonlijke aandacht, waarvoor die aaidames dus zorgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je geen andere mogelijkheid hebt,is dit zeker een goede oplossing.
    Maar ik ben van mening dat een dier het best in een normale huiselijke omgeving kan vertoeven,dus als je zo een afspraak met iemand kan maken die je vertrouwt,dan zou dat zeker mijn voorkeur hebben.
    Een pension blijft immers een pension.
    Daarbij is het natuurlijk verloop van de dieren ongeveer net zo als in een bejaarden huis,ze zullen soms snel van andere dieren waar ze misschien bevriend mee zijn geraakt,afscheid moeten nemen.Dat lijkt me niet echt bevorderlijk voor de mentale gesteldheid.

    BeantwoordenVerwijderen