Respect voor dieren

dinsdag 17 augustus 2010

De Wolvenman


De Wolvenman is een aardig boek, vlot geschreven, maar het had voor mij wel wat systematischer gemogen. De auteur, Shaun Ellis, heeft wijselijk bij het schrijven de hulp ingeroepen van een journaliste, want op dit gebied ligt duidelijk zijn kracht niet. Niet zo heel verwonderlijk dat biologen sceptisch staan tegenover het werk en de opvattingen van deze praktijkman.

Daarnaast is het weer eens teveel van het goede. Hij beperkt zich niet tot zijn ervaringen met wolven maar we moeten ook zijn levensgeschiedenis in grote trekken volgen. Het is dus tegelijk een vorm van autobiografie. Dat eindigt nogal dramatisch als ook zijn tweede vrouw het niet bij hem uithoudt. Hoewel hij de schuld daarvan probeert af te wentelen op de filmploegen die hen onder tijdsdruk zetten, o.a. Animal Planet, ziet hij toch ook wel in dat hij misschien iets teveel wolf met de wolven geworden is.

Zijn toewijding aan deze soort is dan ook ongeëvenaard. Dat levert af en toe ook spannende taferelen op. Hij leeft namelijk maandenlang met ze samen, zowel met wilde wolven, in de Rocky Mountains (Idaho), als met die in Britse wildparken. Maar dat betekent ook dat hij geregeld gebeten en verwond wordt. Daarbij eet hij rauw vlees, wast en verschoont zich niet of nauwelijks, en het is dan ook niet verwonderlijk dat hij dat op den duur niet volhoudt. Toch keert hij er steeds tot terug.

Hij doet het slim, want om door een roedel geaccepteerd te kunnen worden maakt hij zich klein en kwetsbaar. ‘De meeste mensen willen dat de dieren waar ze van houden zich meer als zij gedragen; ik heb altijd de dieren willen zijn waar ik van hield.’

Eerste kennismakingen doet hij vooral ’s nachts – nachtenlang wel te verstaan. Hij kan huilen als een wolf en maakt daar ook geregeld gebruik van. En hij neemt alle mogelijke risico’s. Zo kruipt hij een keer bij een woedende wolf in een kooi tijdens een transport, om het dier rustig te krijgen! Loopt goed af.

Ook maakt hij diverse uitstapjes naar hondengedrag en het beïnvloeden daarvan.

De ideale omvang van een roedel herinner ik me niet gelezen te hebben. (Geen register.) Wel constateert hij een duidelijke hiërarchie, met een aantal rangen zoals: alfa (leider) - bèta (handhaver; doder) - omega (toetser; verkenner?).

Zijn ideaal is een natuurgebied van 40 are natuurlijk bos per wolf. (blz. 281)  Dat getal lijkt onwaarschijnlijk. Met dat uitgangspunt zou er in de Oostvaardersplassen (OVP) - 56 km2 - plaats zijn voor een enorm aantal wolven. Zelfs als het Britse acre bedoeld wordt (1 acre = 40 are), dan nog zou er ruim voldoende plaats zijn voor een groot aantal roedels.
Wikipedia geeft echter heel andere getallen: “De omvang van een territorium is afhankelijk van de voedselsituatie, maar zal tussen de 200 en 2000 km2 liggen.” In dat geval is er dus in OVP helemaal geen plaats voor wolven.

Het is wel een boek dat je nieuwsgierig naar de soort maakt. De mogelijkheid om de dieren te bestuderen bestaat in ons land wel; dat is logisch met zoveel dierentuinen. Alleen is de soort niet populair – gelukkig! – en zijn de dieren zo beroerd gehuisvest dat je nog een amper van een wolf kunt spreken. Een kleine dierentuin als in Mierlo heeft de grootste roedel, maar liefst 15 exemplaren (!), terwijl het veel grotere Treurdorp in Rotterdam er ongeveer de helft heeft.
Shaun merkt erover op dat in een dierentuin het territorium niet bedreigd wordt door een rivaliserende roedel en dat de wolven nooit honger lijden. In het wild kunnen ze niet overleven als niet alle leden een steentje bijdragen. In dierentuinen daarentegen kunnen ze hun natuurlijk gedrag niet ontplooien en gaan ze het tegen elkaar opnemen, wat soms leidt tot vechtpartijen, tot de dood erop volgt.


Shaun Ellis & Penny Junor, De wolvenman
2009 – Forum - Amsterdam



15 opmerkingen:

  1. Het laatste is interessant.

    Dictators zorgen altijd voor een vijandbeeld
    om de onderlinge verdeeldheid van de eigen bevolking tegen te gaan.

    Dat hij zich als een gamma gedraagt, bevreemdt mij.
    Zijn collega in Duitsland is namelijk van zijn roedel de alfa
    Op TV was daar een programma aan gewijd.
    Het was ook nog iemand die als militair de tweede wereldoorlog had meegemaakt.
    Kortom een "Führer"

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De info in het laatste deel is te vaag.
    Shaun Ellis heeft nl. bij de mariniers gediend; die training heeft hem geschikter gemaakt voor het harde leven tusen de wolven.
    Ik denk niet dat hij een 'collega' heeft (van hetzelfde niveau); Ellis was o.a. ook in Polen actief, om wolven te verdrijven die vee van boeren stalen.

    Er is een spanning om geaccepteerd te worden. Enerzijds moet je niet brutaal zijn, geen indringer - dan leg je het loodje. Anderzijds moet je je ook niet voordoen als prooidier -want dan leg je ook het loodje!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Volgens mij is er iets in de vertaling helemaal fout gegaan 40 acre is een postzegeltje voor en wolf.Er staat mij iets van bij dat het minimale leefgebied van een wolf 40km2 is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 'Homo homini lupus': de mens is een wolf voor zijn medemens.
    Dit is een regel uit een komedie over ezels, van de Romein Plautus, enige eeuwen voor Christus.

    Het is Ellis' missie de slechte reputatie van de wolf te ontkrachten. ('De wolf en de zeven geitjes'.) Zo valt een wolf bijv. geen mensen aan, - zelfs een indringer als Ellis niet! Binnen een roedel is er een hecht verband.
    De vraag is dan ook eigenlijk waar die historische reputatie van wolven vandaan komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier een relaas van wolven, die wel degelijk mensen aanvallen!! (waar gebeurd!)
    Lees ook eens het verhaal van de Wolvenman van S. Freud

    Het gezin- vertrekkend van Tomsk - bestaat uit de zanger, zijn vrouw, en hun vier kinderen. Igor (speelt viool), Natasja (leert zo goed op school), Sonja (heeft een mooie alt) en de kleine Pjotr. De reisgenoten zingen er lustig op los, maar worden tijdens hun tocht plots achtervolgd door hongerige wolven. Aan het begin van het verhaal bedraagt de afstand naar Omsk nog 100 werst en de vader besluit een voor een zijn kinderen en ook zijn vrouw op te offeren aan de dieren in de hoop veilig in Omsk aan te komen. Aan het einde van het verhaal komt de stad in zicht en maakt de man uit blijdschap een sprong in de lucht. Hierbij verliest hij zijn evenwicht en valt zo eveneens ten prooi aan de wolven.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. We rijden met de trojka door 't eindeloze woud
    Het vriest een graad of dertig, het is winter en vrij koud
    De paardehoeven knersen in de pasgevallen sneeuw
    't Is avond in Siberie, en nergens is een leeuw

    We reizen met de kinderen, al zijn ze nog wat jong
    Door 't eindeloze woud waarover ik zo-even zong
    Een lommerrijk en zeer onoverzichtelijk terrein
    Waarin men zich gelukkig prijst dat er geen leeuwen zijn

    We zijn op weg naar Omsk, maar de weg daarheen is lang
    En daarom vullen wij de tijd met feestelijk gezang
    Intussen gaat zich iets bewegen in de achtergrond:
    Iets donkers en iets talrijks, en het lijkt me ongezond

    Ze zijn nog vrij ver achter ons, ik zie ze echter wel
    Het is een hele massa en ze lopen nogal snel
    En door ons achterna te lopen halen zij ons in
    Wat onvoordelig uit kan pakken voor een jong gezin

    De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been
    Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen
    Ze hebben grote tanden, dat is duidelijk te zien
    Het zijn waarschijnlijk wolven, en kwaadaardig bovendien

    Al is de toestand zorgelijk, ik raak niet in paniek
    Ik houd de moed erin door middel van de volksmuziek
    We kennen onze bundel en we zingen heel wat af
    Terwijl de wolven nader komen in gestrekte draf

    Het is van hier naar Omsk nog een kleine honderd werst
    't Is prettig dat de paarden net vanmiddag zijn ververst
    Wel jammer dat de wolven ons toch hebben ingehaald
    Men ziet de flinke eetlust die hun uit de ogen straalt

    We doen heel onbekommerd en we zingen continu
    Toch moet er iets gebeuren onder moeders paraplu
    En zonder op te vallen overleg ik met mijn vrouw
    "Wie moet er aan geloven," zeg ik, "toe, bedenk eens gauw"

    "Moet Igor het maar wezen?", "Nee, want Igor speelt viool"
    "Wat vind je van Natasja?", "Maar die leert zo goed op school!"
    "En Sonja dan?", "Nee, Sonja niet, zij heeft een mooie alt"
    Zodat de keus tenslotte op de kleine Pjotr valt

    Dus onder het gezang pak ik het ventje handig beet
    Daar vliegt hij uit de trojka met een griezelige kreet
    De wolven hebben alle aandacht voor die lekkernij
    Nog vierentachtig werst en o, wat zijn wij heden blij

    We mogen Pjotr wel waarderen om zijn eetbaarheid
    Want daardoor raken wij die troep voorlopig even kwijt
    Zo jagen wij maar voort als in een gruwelijke droom
    Ajo ajo ajo al in die hoge klapperboom

    Daar klinkt weer dat gehuil, en onze hoop is weer verscheurd
    De wolven zijn terug en nu is Sonja aan de beurt
    Daar gaat het arme kind, zij was zo vrolijk en zo braaf
    Nog achtenzestig werst en in Den Haag daar woont een graaf

    Ik zit nog na te peinzen en mijn vrouw stort menig traan
    En kijk daar komen achter ons de wolven al weer aan
    Dus Igor, 't is wel spijtig maar jij wordt geen virtuoos
    Nog tweeenvijftig werst en daar was laatst een meisje loos

    Nu Igor is verwijderd hebben wij weer even rust
    Maar nee, daar zijn de wolven weer, op nog een part belust
    De doodskreet van Natasja snijdt ons pijnlijk door de ziel
    Nog zesendertig werst en in blauwgeruite kiel

    Mijn vrouw en ik zijn over, dus we zingen een duet
    En als 't even mee wil zitten halen we het net
    Helaas, ik moet haar afstaan aan de hongerige troep
    Nu nog maar twintig werst en Hoeperdepoep zat op de stoep

    Ik zing nu weer wat lustiger want Omsk komt in zicht
    Ik maak een sprong van blijdschap en verlies mijn evenwicht
    Terwijl de wolven mij verslinden, denk ik "Dat is pech
    Ja Omsk is een mooie stad, maar net iets te ver weg"

    enz.

    Drs.P.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. The Pankejeff family (note: this is Freud's German transliteration from the Russian; in English it would today be transliterated as Pankeyev) was a wealthy family in St. Petersburg. Sergei attended a grammar school in Russia but after the 1905 Russian Revolution he spent considerable time abroad studying.

    In January 1910, Pankejeff's physician brought him to Vienna to have treatment with Freud. Pankejeff and Freud met with each other many times between February 1910 and July 1914, and a few times thereafter, including a brief psychoanalysis in 1919. Pankejeff's "nervous problems" included his inability to have bowel movements without the assistance of an enema, as well as debilitating depression. He also felt like there was a veil cutting him off from the world. Initially, according to Freud, Pankejeff resisted opening up to full analysis, until Freud gave him a year deadline for analysis, prompting Pankejeff to give up his resistances.

    Freud's first publication on the "Wolf Man" was "From the History of an Infantile Neurosis" (Aus der Geschichte einer infantilen Neurose), written at the end of 1914 but not published until 1918. Freud's treatment of Pankejeff centered around a dream the latter had as a very young child, and described to Freud as such:

    "I dreamt that it was night and that I was lying in bed. (My bed stood with its foot towards the window; in front of the window there was a row of old walnut trees. I know it was winter when I had the dream, and night-time.) Suddenly the window opened of its own accord, and I was terrified to see that some white wolves were sitting on the big walnut tree in front of the window. There were six or seven of them. The wolves were quite white, and looked more like foxes or sheep-dogs, for they had big tails like foxes and they had their ears pricked like dogs when they pay attention to something. In great terror, evidently of being eaten up by the wolves, I screamed and woke up. My nurse hurried to my bed, to see what had happened to me. It took quite a long while before I was convinced that it had only been a dream; I had had such a clear and life-like picture of the window opening and the wolves sitting on the tree. At last I grew quieter, felt as though I had escaped from some danger, and went to sleep again." (Freud 1918)

    Freud's eventual analysis (along with Pankejeff's input) of the dream was that it was the result of Pankejeff having witnessed a "primal scene" — his parents having sex a tergo ("from behind" or "doggy style") — at a very young age.
    Later in the paper Freud posited the possibility that Pankejeff had instead witnessed copulation between animals, which was displaced to his parents.

    bron: wikipedia (met dank aan Pjotr)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hier een positief verhaal over een wolvin.
    Ook waar gebeurd. Zonder deze wolvin zou de wereld niet zijn zoals hij nu is. (maar dat geeft wel weer te denken!!)

    Een van zijn nakomelingen, de priesteres en Vestaalse maagd Rhea Silvia, was zwanger van de oorlogsgod Mars. Nadat zij werd vermoord werden Romulus en Remus in een rieten mand in de Tiber geworpen, waarna ze werden gevonden en gezoogd door een wolvin, de Lupa Capitolina.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik maak me niet druk over aanvallende wolven.
    ik maak me eerder zorgen over aanvallende medemensen.....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat heeft Stempelientje helemaal gelijk in!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Shaun Ellis irriteert mij een beetje. Lijkt wat op die krokodillenman Steve Irwin , die door zijn eigen krokodillen is opgepeuzeld of die berenman Timothy Treadwell , die hetzelfde lot onderging. De dieren zijn meer een vehikel voor 's mensen ego.

    Ik ben daar niet geschikt voor. Dan maar
    Het Oog van de Wolf of L'oeil du loup van Daniel Pennac
    http://www.scholieren.com/boekverslagen/18900
    http://www.motiongraphic.net/contrechamp/hoel/loup.htm
    http://www.cottet.org/etudes/atelier1.htm

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oeps!! een foutje. Steve Erwin kwam op een andere manier om het leven:
    "Steve Irwin, vooral bekend van de tv-show The Crocodile Hunter, is maandag in Australië om het leven gekomen. De 44-jarige reptielenexpert werd tijdens de opnames voor een nieuwe documentaire door een pijlstaartrog in zijn borst gestoken. Het ongeval had plaats op het Great Barrier Reef voor de kust van Queensland."

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ellis haalt 'collega' Irwin aan. Ellis 'verwijt' hem zich niet bij zijn leest te hebben gehouden: de krokodillen. Hij is gedood door een pijlstaartrog, op een plek waar hij niks te zoeken had.

    Overigens begrijp ik de glamourstatus van Irwin niet (althans in Australië). Ik heb niet de indruk dat deze showman veel voor de dieren betekend heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Achteraf denk ik met betrekking tot het genoemde oppervlak dat Ellis doelt op een dierenpark, met alleen wolven. En niet de introductie van de wolf in het wild.

    Voor 10 wolven zit je dan op 4 ha. Voor een wolvenverblijf in een (huidige) dierentuin is dat ruim.

    BeantwoordenVerwijderen