Respect voor dieren

maandag 22 maart 2010

Actie-Oostvaardersplassen

Actieverslag (door Yvonne)
Op 16 januari j.l. ben ik om 9 uur naar het gebied gegaan om de route te bekijken die wij om 13.00 uur zouden gaan rijden, om de dieren bij te voeren. Het hek bij het bezoekerscentrum (waar wij doorheen zouden moeten om in het echte gebied te komen) stond wijd open. Dat moet ook wel de hele dag voor de bezoekers.

Wij hadden een verzamelplaats uitgezocht bij MacDonald, tegenover de A6 bij Lelystad, omdat de mensen uit het hele land kwamen. Wij waren met 15 personen, onder wie vier stevige boeren. Ik had 20 balen hooi aangekocht. Een boer had ze geladen op zijn terreinwagen met aanhanger, keurig afgedekt, zodat je niet kon zien wat er op de aanhanger geladen was. Wij zijn om 13.00 uur gaan rijden, met nog 3 personenauto’s.
In de terreinwagen zat ook de fotografe van de Telegraaf.

Toen wij bij het bezoekerscentrum aankwamen, was het hek gesloten en stond er dwars geparkeerd een auto voor. Dus ze waren weer getipt.
Dit hield ons niet tegen om onze actie uit te voeren. De boeren kennen daar elk weggetje dat openbare weg is, dus toen zijn wij naar een omheind gebied gereden waar de paarden stonden.
Het was alleen moeilijk te berijden door de gladheid.
Wij hebben uitgeladen en de vier boeren met een jongedame uit onze groep zijn over de omheining geklommen en hebben de balen die wij er overheen gooiden, verder het veld in getrokken en uit elkaar gehaald, zodat Staatsbosbeheer ze niet meer kon verwijderen. Alles is vastgelegd op beeld door de fotografe.
Terwijl wij daar bezig waren kwam de heer Van Breeveld (Staatsbosbeheer) aangereden.
Hij parkeerde en bleef staan, maar kwam de auto niet uit. Wij waren natuurlijk te sterk vertegenwoordigd.

Ik ben naar hem toegegaan en heb hem de vraag gesteld of hij ons als dierenvriend kwam helpen om de noodlijdende paarden te helpen bijvoeren. Dat was hij niet van plan en als wij weg waren zou het hooi er weer uit gehaald worden.

Toen heb ik hem gezegd dat ik dan aangifte zou doen van diefstal, omdat dat hooi mijn eigendom was en dat ik bepaalde aan wie ik dat hooi gaf. En dat het omheinde gebied openbaar terrein is, geen eigendom van Staatsbosbeheer: zij mogen het alleen beheren.

Ten tweede: de hekken staan er niet om mensen tegen te houden, maar om de dieren binnen te houden als in een concentratiekamp.

Nu dat is het ook voor de dieren, het is vreselijk. Toen ik heb vertelde dat in de Tweede Kamer de eis is gesteld dat er bijgevoerd moet worden, wist hij daar niets van af en de Telegraaf waar het in is gemeld, las hij nooit. Ook vertelde hij mij dat 85 % van de dieren afgeschoten wordt. Dus ze laten de dieren eerst wekenlang uithongeren en dan worden de stumpers alsnog doodgeschoten.

Wat een schandalig, barbaars beleid en dan wanen wij ons in een beschaafd land te wonen. Zelfs in Rusland worden de paarden bijgevoerd. Nu daar wist hij ook niets van.

Mij is opgevallen tijdens dit gesprek met hem, dat er bij Staatsbosbeheer een arrogantie heerst, niet normaal. Maar ze worden natuurlijk beschermd door het Ministerie van Landbouw.

Wij zijn ook nog verder gereden naar een hogere uitkijkpost, aan de andere kant van de spoorlijn, richting Almere.
Wat je daar aan dierenleed ziet vreselijk. Het is een oppervlakte van sneeuw en ijs (lijkt de Noordpool wel) waar edelherten probeerden nog iets van onder de sneeuw en het ijs aan voeding te vinden. De dieren hebben geen stukje beschutting, het is schandalig.

7 opmerkingen:

  1. Goed gedaan met zijn allen Yvonne!I zat er helaas te ver van af(ik woon nu in een klein dorpje vlak onder de rook van Schiermonnikoog,vlak bij Pieterburen) om ook mee te kunnen helpen,maar gelukkig waren jullie met genoeg mensen.Met dit weer zou het eigenlijks tweedagelijks moeten gebeuren dat bijvoeren.Ik vind het schandalig dat gewone burgers in actie moeten komen voor deze arme dieren,om te voorkomen dat ze kreperen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eigenlijk zou Yvonne de Partij voor de Dieren moeten aanvoeren. Dit zou veel geloofwaardiger zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In naam van de uitgehongerde dieren : dank je wel Yvonne, boeren en de anderen .
    Vreselijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De boeren waren trouwens ook tegen de massamoord op de geitjes, dus het argument van Alex dat boeren tegen het laten uithongeren van grazers waren en dat het daarom wel goed was grazers een langzame hongerdood te laten sterven niet deugdelijk is. Dat jagers de petitie i.v.m. de OVP hebben ondertekend, is natuurlijk wél bedenkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Erica, ik weet niet waarom je woorden in mijn mond legt?

    Boeren zijn altijd niet blij als ze financieel de dupe zijn natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Alex, mijn vorige reactie was niet zorgvuldig geformuleerd. Ik bedoelde dat boeren het niet per definitie altijd slecht doen. Ze hebben zelf geen enkel belang bij de dieren in de Oostvaardersplassen, zodat je ervan mag uitgaan dat hun medelijden oprecht is.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ok, dat kan gebeuren.

    Ik zie niet in waarom dat medelijden oprecht zou zijn. Ze kunnen ook het onrechtvaardig vinden dat hun harder worden aangepakt en zo een project daar mag plaatsvinden.

    Vergeet daarnaast ook niet dat boeren vaak jagers zijn danwel goede banden hebben met jagers.

    Ook zou bij uitbreiding en het zorgen van verbindingen mogelijk boerenland onteigend moeten worden.

    Dus ik kan hier niet uitgaan van enige oprechtheid. Sowieso.. hoe oprecht is selectieve dierenliefde wat je bij boeren vind?

    BeantwoordenVerwijderen