Respect voor dieren

maandag 22 maart 2010

"Natuurlijke processen" (door Paul van Deursen)

Brief aan Faunabescherming n.a.v Oostvaardersplassen. Ook hier was ik donateur voor het leven.

"Langzamerhand begin ik mij in deze kwestie toch wel erg ongemakkelijk te voelen.
De antwoorden van de pvvd, viervoeters en de dierenbescherming komen soms letterlijk met elkaar overeen. Is dit de Koffeman-signatuur?
Ook gaat U met geen woord in op het artikel van Louwe Kooijmans**, dat ik heb meegestuurd.

Nog even over de inhoud.
U gebruikt het woord "natuurlijke processen" Het enige natuurlijke proces, dat ik hier kan ontwaren is de menselijke hoogmoed, die denkt op een stukje drooggevallen Zuiderzee de evolutie terug te draaien en er een uit de hand gelopen hobby van te maken. Is het ontstaan van hekken, wildroosters, veewagens het door U genoemde "natuurlijke proces"?
Ik ben het volledig eens met Louwe Kooijmans. In de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw leek het een enig plan om runderen etc. te gebruiken als goedkope arbeidskrachten. (afgezien van de geheime wensen voor zeearenden en gieren).
Maar het is doorgeschoten en mislukt. Ja, het baardmannetje b.v. is een succes, maar die heeft zelf zijn weg gevonden.

Maar mijn grootste zorg is de verstrengeling en coterievorming rond Koffeman en de zijnen. De stijl van de pvdd begint sektarisch te worden. Zo herkende ik Esther niet meer, die ik als een leuke spontane jongen vrouw het leren kennen. Maar ook Uw antwoord begint een beetje die kant op te gaan.
Zo voel ik mij afgeserveerd als iemand, die niets van natuur begrijpt. Dat zeggen alle gelovigen tegen de ongelovigen, of ze nu Christen, Moslim of van de elfendertigste dag Adventisten zijn. (hè bah, dat laatste floepte er zomaar uit), dat je er niets van begrijpt. Compassie komt er niet aan te pas, het dogma staat centraal.

Naarmate deze email vordert begin ik steeds nijdiger te worden. Zo krijg ik fantasieën over edelherten met blauwe ogen en blonde haren, die voortkomen uit uw "natuurlijke" proces.
Zoals onze sociale en nuts-voorzienigen de laatste decennia gekaapt zijn, zo zie ik nu ook de dierenbeschermingsorganisaties gekaapt worden o.a. door de Koffeman-clan.
Kortom: schrijf mij zo snel mogelijk uit als donateur voor het leven - deze keer graag bevestigd - .(de dierenbescherming en de pvdd zijn al voorgegaan en met Veerman aan het roer is inmiddels ook mijn jarenlange lidmaatschap van natuurmonumenten ter ziele gegaan.) Gelukkig zijn er nieuwe en verjongende initiatieven in dierenbeschermingsland - weliswaar zonder glossy's - , waar ik mijn luttele duiten, nu ik van Drees trek, kan deponeren. U heeft Uw portie al gehad."

** Het artikel van Louwe Kooijmans staat in het lemma hieronder.(BW)

2 opmerkingen:

  1. Paul van Deursen23 maart 2010 om 00:06

    Hierbij mijn antwoord aan Stockmann van Faunabescherming, die mij overlaadde met oud nieuws. Niesen braakte wat onzin over mijn persoon uit (bedenkelijk niveau en zo). Deze site wordt kennelijk wel nauwlettend gevolgd door pvdd en fauna"bescherming", die zich nu ineens geen beschermingsorganisatie noemt. (Niesen).
    "
    Ik heb alles al jaar en dag op de voet gevolgd.
    Ik heb ook al eerder met Faunabescherming kontakt gehad. Ik ken deze mantra 's en ben niet helemaal debiel.
    Volgens Uw collega Niesen ben ik rancuneus: jullie zijn rancuneus nu een ooit goedbedoeld experiment mislukt is en jullie gestrand zijn in kokerdenken. Ik heb zelf Ormel bestookt met mails tegen circusdieren etc.
    Waarom zou ik rancuneus zijn? Heb ik iets te verliezen?
    Ik ben altijd fel tegen de jacht geweest en ben de confrontatie met jagers - ook al riskant - nooit uit de weg gegaan.
    Veel plezier met Uw kinderboerderij Oostvaardersplassen, waar dieren nog minder bescherming krijgen dan in de bio-industrie (ik eet geen hap vlees)
    Maar jullie hebben nu het hele dierenbeschermingslandschap verziekt en het draagvlak naar de knoppen geholpen ( zie Louwe Kooijmans)
    Volgens Niesen die mijn niveau bedenkelijk vindt:
    "Wij streven naar een moreel en wetenschappelijk verantwoord natuurbeheer"
    Ik vind het bedenkelijk, dat jullie het woord moreel verantwoord natuurbeheer bezigen.
    Ik wil mijzelf slechts niet compromitteren met julie abjecte standpunt inzake de Oostvaardersplassen en een achterhaalde illusie over een "Reinkultur" m.b.t. de natuur in Nederland, waarvan dieren slachtoffer zijn worden.

    P. van Deursen"

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lof voor de reactie van Paul van Deursen!

    BeantwoordenVerwijderen