Respect voor dieren

vrijdag 5 maart 2010

Kruisen en kaarsen

Vorige week donderdag zijn er in Delft 40.000 kaarsen gebrand, als nagedachtenis aan de vermoorde geiten en schapen, slachtoffers van de Q-koorts. Ik was er niet bij, hoewel ik er een paar keer een oproep voor ontving. Het was een initiatief van het Haagse EDEV, en deelnemers moesten er rekening mee houden dat ze er een dag mee kwijt waren.
Ik vond dat nogal wat. Hoeveel mensen heb je daarvoor nodig, en hoeveel krijg je er, op een doordeweekse dag? Wat doe je tegen regen en wind?

Het herinnerde me aan een vergelijkbare activiteit in Utrecht, toen er een groot aantal kruisen – maar geen 40.000 - ergens geplaatst moesten worden. Ik weet niet eens meer waarvoor dat was. Meen me te herinneren dat die actie wel doorgegaan is. 

Het vreemde vind ik dat ik na die oproepen er nooit meer iets van hoor.
Er moeten toch heel wat mensen in de weer geweest zijn, en allicht hebben die een heleboel beleefd. Er zullen veel foto’s gemaakt zijn. Misschien is het wel allemaal groot in het nieuws en op het journaal geweest – mij heeft het niet bereikt.

Ik ben dan maar op internet gaan zoeken.

Image and video hosting by TinyPic

De Utrechtse actie vond plaats op vrijdag 8 mei vorig jaar, ook een doordeweekse dag. Het betrof hier de herdenking van ganzen, die ten prooi gevallen waren aan de moordlust van het jagersvolk. Hoeveel deelnemers er waren om 8.400 kruisen in een park in de grond te slaan – en op te ruimen? – vermeldt de website niet. Ook allerlei andere details ontbreken. Hoe ging men te werk; verdeelde men het veld in vakken, of in kolommen en rijen? (bijv. 100/84, of 84/100). Je wilt vooraf toch zeker weten dat je goed uitkomt. De kruisen zullen wegens de eenvormigheid wel ergens besteld zijn. Dat zal met aflevering en opruiming erbij een lieve duit gekost hebben. Moesten misschien ook nog herstelkosten voor de grasmat betaald worden? We weten het niet.

De Delftse actie betrof geen kaarsen maar waxinelichtjes. Al blijft het veel, dat is toch wel iets anders. En het gebeurde binnen, in een voormalig kerkgebouw. Weinig mensen kunnen dit derhalve gezien hebben. Deze locatie bleek zelfs niet geschikt om de lichtjes brandende te houden; er waren blijkbaar geen proeven vooraf gedaan. Ook hier weinig of geen details over de uitvoering en de kosten.(huur kerkgebouw; aanschaf materialen). De Partij voor de Dieren had zijn dominee gestuurd, die zijn kans waarnam om zijn oude stiel weer eens uit te oefenen

Dit was dan ongeveer wat ik erover kon vinden.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Commentaar door Arnoud Koenen, campagne-coördinator EDEV

@Corrie: Dank je voor je complimenten :) En ja.. het was inderdaad wel hard werken, maar gezien de media-aandacht (en natuurlijk het doel) meer dan de moeite waard! Erg leuk dat je erbij was! (inclusief Saartje) :)

@Stempelientje: Dank je voor het doorgeven van de video-link van de actie. En inderdaad... wel opletten Barend! Naast de oude site www.edev.nl is EDEV op drie logische en bekende plaatsen op het internet te vinden, te weten: http://eendiereenvriend.hyves.nl, Twitter.com/EDEVonline en Nooitmeerruimen.nl Dat overal en nergens zoeken valt dus op zich wel mee ;)

@Maria: EDEV - Een DIER Een VRIEND is de grootste dierenrechtenorganisatie van Nederland. HEDEV komt op voor ALLE individuele dieren, waarbij we onze pijlen vooral op de vlees- en dierproevenindustrie richten. Onze boodschap daarbij: het beste wat je voor dieren in de vlees-industrie kunt doen, is vegetariër of veganist worden!

Als voorzitter van de Europese Coalitie tegen Dierproeven (www.eceae.org) heeft EDEV zich de laatste paar jaar vooral bezig gehouden met het tegengaan van de aanstaande Europese dierproevenrichtlijn (die miljoenen dieren het leven zal gaan kosten), wat een reden kan zijn dat er momenteel niet zo veel over EDEV te vinden is. Met het lanceren van de EDEV-hyves (http://eendiereenvriend.hyves.nl), de kaarsenactie van vorige week en - vanaf nu - veel acties en protesten hopen we daar echter verandering in te brengen. Ik zou je dan ook willen uitnodigen om je via campagnes@edev.nl op te geven een keer mee te doen aan een actie om te kijken of het iets voor je is.

Wat betreft het nut van de kaarsenactie: naast dat de actie een herdenking was voor de 40.000 geiten die vanwege de Q-koorts afgemaakt zijn, riep EDEV mensen ook op om zich via Nooitmeerruimen.nl op te geven om tijdens een volgende zogenaamde 'preventieve ruiming' mee te doen aan een protestactie om dit te verhinderen. De actie werd verslagen in meer dan 30 kranten (waaronder op de voorpagina's van Trouw, de Delft op Zondag en de Stentor Zwolse Courant en verder in het AD, de Telegraaf, NRC Next en de Sp!ts) waarbij in de aanloop van de actie ook een andere boodschap van EDEV in verschillende media (waaronder Q Music en Radio West) aan de orde kwam: het meest effectieve wat men kan doen tegen het preventief afslachten van dieren is overstappen op een diervriendelijk dieet... een dieet waarbij dus geen dode dieren op je bord geserveerd worden.

@Barend: Goede en nuttige tips zijn zeer welkom en neemt EDEV graag ter harte. Ik zou overigens van deze gelegenheid gebruik willen maken om het een en ander te verduidelijken:
- Hans Bouma heeft op uitnodiging van EDEV een fantastisch mooi requiem uitgesproken. Hij was daar omdat hij EDEV een warm hart toedraagt, volledig achter onze boodschap en werkwijze staat en dus graag op onze uitnodiging in ging.
- op onze hyves (http://eendiereenvriend.hyves.nl) staat een leuk verslag van de actie en de uitvoering (inclusief foto's van de opbouw en een impressie-video).
- EDEV donateurs weten precies waarom ze geld geven, namelijk omdat EDEV actief en effectief opkomt voor dieren en hun rechten. Ter info: de kerk was gratis ;)

5 opmerkingen:

  1. Ik zie het nut van dergelijke acties niet in...
    't zijn Vijgen na Pasen. Op het internet vind je bijzonder weinig over deze groep, een hele boel andere EDEV's, dat wel
    Ik hoop dat de mensen van deze EDEV geen zachtgekookte eitjes zijn maar hun tijd en geld ook steken in échte (uren durende) demo's die doorgaan ten bate van de (nog levende )dieren, zoals daar zijn: anti-bont, anti-vivisectie, circusdieren, zoos, promoten/info-standen over vegetarisme/veganisme enz - ook vaak in koude, regen en wind.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wel opletten Barend! Moet je maar Hyven!Video:
    www.vimeo.com/9803219
    Hyve: www.eendiereenvriend.hyves.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat betreft die kruizenactie. Waren zover ik weet een redelijke groep vrijwilligers. En de kruisjes zijn door aantal vrijwilligers in elkaar gezet. Verder lijkt me toch totaal onnieuwswaardig om te weten hoe de tactiek was?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Stempelientje: ik 'moet' niks! Punt is dat men mij wel weet te vinden voor een oproep, maar daarna besta ik blijkbaar niet meer.
    Dan mag ik zelf overal en nergens gaan zoeken.

    @Alex: ja zo kun je erover denken. Zo dachten de org. er blijkbaar ook over want op de website gaat het nauwelijks over het evenement zelf.

    Een gedetailleerd verslag waarvoor ik opteer, heeft een aantal waarden. In de eerste plaats 'beloon' je de activisten ermee en versterk je de band. Belangrijk want je zult ze vaker nodig hebben!
    In de tweede plaats geef je buitenstaanders een inkijkje in je werkwijze. Zo kun je laten zien dat je planmatig en weloverwogen te werk gaat. En dat je niet uit louter emotie, woede, o.i.d. maar een aantal stukken hout de grond in ramt. Allicht draagt dat bij aan meer respect.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kan je verzekeren dat het een goede actie was en dat Hans Bouma heel mooi heeft gesproken. Het was hard werken en er waren een hoop mensen: het was echt indrukwekkend.

    Ik heb er 2 dagen aan gewerkt maar het was het wel waard.

    BeantwoordenVerwijderen