Respect voor dieren

maandag 1 maart 2010

'Kwaliteit van het samenleven'

Image and video hosting by TinyPic

Ik ben het met u eens dat de wens van ouders over het geslacht van het kind een privé aangelegenheid is.

Echter de mogelijkheid hiertoe is wel een zaak van de overheid omdat de kwaliteit van samenleven in het geding kan zijn.

In Nederland hebben wij de uitvoering van geslachtsbepaling verboden onder de embryowet. De enige uitzondering hierop is wanneer er een medische noodzaak bestaat om het geslacht te bepalen. Bv. wanneer een erfelijke ziekte gekoppeld is aan het geslacht.

Om met behulp van de wetenschap te beïnvloeden dat het kind bepaalde eigenschappen heeft vinden wij onwenselijk omdat er grenzen moeten zijn aan wat wordt toegelaten en wat niet in het belang van de samenleving als geheel.

We willen niet dat ouders selecteren op haar of oogkleur.
Niet op intelligentie, zou dat kunnen of andere karakteristieken.
Want dan zijn we beland bij wat we noemen designer babies. En designer babies zijn alleen toegankelijk voor mensen die daar de beurs voor hebben. Zo zullen ouders met een kleine beurs deze selectie of design niet kunnen kopen waardoor in het uiterste geval er twee soorten mensen ontstaan. ‘Designed’ en gewone mensen. Dus de reden om geslachtsbepaling niet toe te laten is om designer babies niet toe te staan.

De discussie over de embryoselectie in 2007 ging hier ook over. Embryoselectie om medische reden vinden wij toelaatbaar, om cosmetische reden of andere wensen niet.

Ik ben van 9 februari tot 1 juni met ziekteverlof. Gedurende deze periode bekijk ik mijn emails zeer onregelmatig en het kan dus zijn dat het even duurt voordat ik reageer. Keklic Yucel zal mij zolang vervangen. U kunt haar bereiken op K.Yucel@tweedekamer.nl

Chantal Gill'ard (Kamerlid-PvdA)

4 opmerkingen:

  1. Dus het gaat de Partij van de Arbeid niet om eerbied voor het leven, maar om het tegengaan van klassentegenstellingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Correct Erica.
    Een antwoord dat m.i. kant noch wal raakt.

    Ik heb het Kamerlid o.a. laten weten dat de aanschaf van een auto duurder is.

    Ik hoop niet dat ik haar 'burn out' op mijn geweten heb.;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat raar trouwens dat ze nu al weet hoe lang haar ziekte verlof ( ik wist niet eens dat dat bestond,je bent ziek of niet lijkt mij,dus of er dan sprake is van verlof?)gaat duren....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Misschien krijgt ze een zware operatie die een langdurige herstelperiode vergt.

    BeantwoordenVerwijderen