Respect voor dieren

zondag 21 maart 2010

Oostvaardersplassen (door Marianne H.)

Tergende beelden van kreperende dieren als je die op YouTube bekijkt. De tranen sprongen me in de ogen. Zeker als je die dieren bij de hekken ziet dralen. Ik zou gewoon balen hooi over die hekken gooien. Dat is prima voer voor alle grazers. Die dieren zitten gevangen, kunnen geen kant op.

Ik vind het voorstel van de PvdD goed, dus dat er uitlopen naar andere voedselrijke gebieden moeten komen. Zo kunnen de dieren verder trekken. En ze vinden er beschutting. Dat is natuurlijker, dat doen dieren in het wild ook. Overigens kom je dan in gebieden waar gejaagd zal worden.  

Ook vind ik dat bij zeer barre winters dieren WEL moeten worden bijgevoederd. Dit is een uitzonderlijke koude winter. Dat adviseren bv vogelverenigingen toch ook om bij barre winters goed vogelvoer bij te voeren aan de wilde vogels...

MT merkte op dat ze niet gaan voor een nieuwe vorm van extensieve veeteelt, of hertenkamp idee. 
Het Belgische Natuurpunt doet dat dus wel. (waar ik als dierenrechtenmens geen voorstander van ben) Die brengen jaarlijks dieren in de handel, of laten ze zelf slachten. Op die manier komen er nooit te veel dieren. Het is maar waar men voor kiest dus. 

Dat er iets in de OVP moet veranderen, lijkt mij duidelijk. Ze kunnen het niet zo laten. 

Ik vind overigens dat de PvdD wel gelijk heeft als ze de hypocriete houding van het CDA, VVD etc aankaarten. En ik steun euthanasie voor de heel zieke en totaal verzwakte (niet meer te redden) dieren.

De PvdD is een politieke partij die pleit voor extensieve veeteelt: biologische veeteelt. 
Dit als antwoord op de bio-industrie.

Maar voor de biologische veehouderij worden eveneens dieren verhandeld en geslacht. Vlees verkregen uit de jacht is hét stukje ultieme biologische vlees. (ik speel nu even advocaat van de duivel)

Maar ja, als  MT en Koffeman jarenlang pleiten tegen de jacht, dan gaan die niet ineens pro-jacht pleiten. 
De jacht maakt meer emoties los dan het doodmaken van biologisch gehouden dieren voor hun vlees. Biologische bedrijven vallen in de prijzen, en worden doodgeknuffeld door dierenwelzijnsbedrijven, en jagers zijn de boemannen, dé dierenbeulen. 
Biologisch gehouden dieren voor hun vlees, melk en eieren worden net zo goed opgeofferd en geslacht. Ook al zijn die zo biologische als iets, bio-boeren verhandelen hun dieren eveneens, en er zijn banden met de bio-industrie. Wat het doden van dieren voor hun vlees betreft vind ik jagers minder hypocriet.

Het hele project moet dringend opnieuw onder de loep worden genomen. M.i. zou 't het beste zijn om dieren te castreren, en op den duur het hele project te beëindigen, dit zal vanzelf gaan omdat er geen nieuwe dieren meer geboren worden.

Laat ze daar opvangdieren (paarden, koeien, schapen etc) in plaatsen en mensen in dienst nemen die de dieren dagelijks verzorgen. Zo wordt het groen op een natuurlijke manier onderhouden, en de geredde dieren hebben hun vrijheid. Dieren kunnen ‘s winters best buiten rondwandelen, zeker als ze ergens 'een droge voet' en een warme stal hebben, en ze uit de meest natte gebieden worden weggehouden.

7 opmerkingen:

  1. Marianne,

    Voor dat Staatsbosbeheer het beheer over de Oostvaardersplassen in handen kreeg, werd het begraasd door jongvee van boeren. Van mei tot vaak in november liepen daar jonge koeien en dat ging prima. van december tot mei kon de natuur zich daar herstellen. Er groeide van alles. Op het moment is de hele biotoop kapot. ER zijn ontzettend veel planten verdwenen, dat komt door dat het hele jaar de Konick paarden en Heckrunderen met hun zware lichamen alles vertrappen. Zelfs in de zomer is er al niet genoeg voedsel meer voor de vele dieren die daar moeten leven. maar ja, de boeren werd het niet meer gegunt en Frans Vera moest zo nodig met dit project indruk maken in zijn wereldje.

    Nu wij zien wat daar van terecht is gekomen, onbeschrijvelijk dierenleed.
    Dit moet stoppen en zal ook stoppen. Wij zijn vanmiddag met afgevaardigden van 4 groepen in de Tweede Kamer geweest, morgenochtend om 10.00 uur is er een spoeddebat en na het zes uur journaal besteedt ÉÉN VANDAAG er weer aandacht aan.
    Ik denk dat de doorbraak er nu eindelijk is.

    Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt gelijk.Ook ik zal dan de advocaat van de duivel zijn....vlak bij mijn huis is een soortgelijk gebied als de OVP,daar staan ook grote grazers op.Deze grazers worden werden wel bijgevoerd,ik heb de balen hooi zelf zien liggen en de dieren zagen er goed uit.1 keer per jaar worden deze dieren in een kraal gedreven en daar word een selectie gemaakt uit de dieren.Een aantal dieren word door de lokale eco slager geslacht.
    Er komt geen jager aan te pas.Behalve dan voor de dieren die uit hun lijden moeten worden verlost als daar sprake van zou zijn.
    De kudde word 'op peil' en gezond gehouden en het lijden is in een veel mindere maat dan op de ovp.Het vlees van de geslachtte dieren word inderdaad als eco vlees verkocht; het meest 'diervriendelijke' stukje vlees lijkt mij.Voor zover vlees dan diervriendelijk zou kunnen zijn.Want eigenlijk bestaat dat natuurlijk niet als er een dier gedood word.
    Maar deze situtaie vind ik een heel stuk acceptabeler dan het kreperen van de dieren in de OVP.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik weet van vogel- en zoogdierenopvangcentrum Heusden Zolder dat die samenwerken met natuurlijke begrazingsprojecten. Als er schapen in beslag worden genomen, worden die naar zulke projecten gebracht. Voor de dieren zou het dan nog mooier zijn als er middels een contract kon worden afgesproken dat er geen fok zal plaatsvinden, en dat dieren niet in het slachtcircuit verdwijnen.

    Ik las net volgend bericht in de Telegraaf:

    http://www.telegraaf.nl/binnenland/6310461/__Verwaarloosde_pony_s_aangetroffen__.html?p=22,1

    En dit over het Kamerdebat in het NRC:

    http://www.nrc.nl/binnenland/article2505681.ece/Minder_afschot_dieren_in_Flevoland

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Paul van Deursen21 maart 2010 om 00:58

    Ik begin 2009 de PvdD verzocht stelling te nemen tegen het beleid van Staatsbosbeheer. Tevergeefs. Het is nu alleen maar erger geworden: in het zog heeft Viervoeters, Faunabescherming, Dierenbescherming hetzelfde standpunt ingenomen.
    Het Oostvaardersplassenbeleid is voor bij - naast andere onsmakelijkheden binnen de pvdd - reden geweest om mijn lidmaatschap (voor het leven) op te zeggen.
    De pvdd begint al autistische trekken te vertonen met verstrengelde belangen en relaties.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Inderdaad Paul.Daarom heb ik de partij ook de rug toegekeerd en mijn lidmaatschap opgezegd.
    Em Marianne die beweert dat ze zoveel positieve reacties heeft gekregen op haar bezoek in de OVP geloog ik niks van.
    Want voordat bezoek zijn er allang negatieve reacties binnen gekomen,zo ook die van mij en anderen die dit forum bezoeken.Maar daar word uiteraard niet over gerept,alleen lofzang natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Paul van Deursen22 maart 2010 om 02:36

    Brief aan Faunabescherming n.a.v Oostvaardersplassen. Ook hier was ik donateur voor het leven.

    "Langzamerhand begin ik mij in deze kwestie toch wel erg ongemakkelijk te voelen.
    De antwoorden van de pvvd, viervoeters en de dierenbescherming komen soms letterlijk met elkaar overeen. Is dit de Koffeman-signatuur?
    Ook gaat U met geen woord in op het artikel van Louwe Kooijmans, dat ik heb meegestuurd.

    Nog even over de inhoud.
    U gebruikt het woord "natuurlijke processen" Het enige natuurlijke proces, dat ik hier kan ontwaren is de menselijke hoogmoed, die denkt op een stukje drooggevallen Zuiderzee de evolutie terug te draaien en er een uit de hand gelopen hobby van te maken. Is het ontstaan van hekken, wildroosters, veewagens het door U genoemde "natuurlijke proces"?
    Ik ben het volledig eens met Louwe Kooijmans. In de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw leek het een enig plan om runderen etc. te gebruiken als goedkope arbeidskrachten. (afgezien van de geheime wensen voor zeearenden en gieren).
    Maar het is doorgeschoten en mislukt. Ja, het baardmannetje b.v. is een succes, maar die heeft zelf zijn weg gevonden.

    Maar mijn grootste zorg is de verstrengeling en coterievorming rond Koffeman en de zijnen. De stijl van de pvdd begint sektarisch te worden. Zo herkende ik Esther niet meer, die ik als een leuke spontane jongen vrouw het leren kennen. Maar ook Uw antwoord begint een beetje die kant op te gaan.
    Zo voel ik mij afgeserveerd als iemand, die niets van natuur begrijpt. Dat zeggen alle gelovigen tegen de ongelovigen, of ze nu Christen, Moslim of van de elfendertigste dag Adventisten zijn. (hè bah, dat laatste floepte er zomaar uit), dat je er niets van begrijpt. Compassie komt er niet aan te pas, het dogma staat centraal.

    Naarmate deze email vordert begin ik steeds nijdiger te worden. Zo krijg ik fantasieën over edelherten met blauwe ogen en blonde haren, die voortkomen uit uw "natuurlijke" proces.
    Zoals onze sociale en nuts-voorzienigen de laatste decennia gekaapt zijn, zo zie ik nu ook de dierenbeschermingsorganisaties gekaapt worden o.a. door de Koffeman-clan.
    Kortom: schrijf mij zo snel mogelijk uit als donateur voor het leven - deze keer graag bevestigd - .(de dierenbescherming en de pvdd zijn al voorgegaan en met Veerman aan het roer is inmiddels ook mijn jarenlange lidmaatschap van natuurmonumenten ter ziele gegaan.) Gelukkig zijn er nieuwe en verjongende initiatieven in dierenbeschermingsland - weliswaar zonder glossy's - , waar ik mijn luttele duiten, nu ik van Drees trek, kan deponeren. U heeft Uw portie al gehad."

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Grote en rijke dierenorganisaties genoeg in Nederland, zou ik zo zeggen. Ik willen voorstellen om allen meer grassroots dierenrechtenorganisties en dierenopvangcentra zoals bv stichting Melief te steunen. Draaien op vrijwilligers met 100% inzet voor de dieren!

    BeantwoordenVerwijderen