Respect voor dieren

dinsdag 16 maart 2010

Oostvaardersplassen in beeld

Uitzending Gemist, klik hier. (Het duurt geruime tijd voordat de video geladen is; tientallen reacties aldaar.)

Ik heb de uitzending over de Oostvaardersplassen bij de Avro gezien (in 'Een Vandaag') en veel duidelijker kon de ellende niet in beeld gebracht worden.

Er was geprobeerd hoor en wederhoor toe te passen. Verrassend genoeg kregen we good old Maarten Frankenhuis in beeld, de gewezen Artisdirecteur met wie we jaren overhoop gelegen hebben. Typisch een van die mensen die na hun pensionering het licht zien. Het grootste deel van zijn leven geen enkele compassie met dieren als vermakelijkheid, en dan ineens begaan zijn met het lot van het wild in de OVP. 
Als hij niet van het oude geloof was, dan zou je zeggen hier Saulus te zien worden tot Paulus.

Een uiterst zwakke indruk maakte op mij Frans Vera, het brein achter de OVP.
Als je je op de rechtspraak moet beroepen om dergelijke ellende goed te praten, dan sta je echt met je rug tegen de muur. Helaas ging Frankenhuis daarin mee, kennelijk onwetend van het feit dat het slechts uitspraken in kort geding zijn geweest, waarbij uitsluitend werd vastgesteld dat LNV/Staatsbosbeheer handelde volgens de regels.

Ormel (CDA) glorieerde, dit keer terecht.

Pijnlijk afwezig was de Partij voor de Dieren “die zich nog niet uitgesproken heeft”
Dat geeft toch te denken; als Avroverslaggever laat je een behoorlijke steek vallen door het hierbij te laten. Hij had natuurlijk op z’n minst Thieme in beeld moeten (proberen te) brengen, om haar met de beelden te confronteren.

Woensdag dus weer debat in de Tweede kamer. Ik neem aan dat Verburg en Ormel vooroverleg hebben teneinde beschadiging van het CDA-imago te voorkomen. Benieuwd hoe ze dat gaan doen. Een werkelijke dierenvriend is noch de een noch de ander, dus misschien zwakt Ormel zijn opvatting af of concentreert hij zijn aanval op de Partij voor de Dieren.

Reikhalzend wordt uitgezien naar Marianne Thieme, die op het gebied van de OVP geen staat van dienst heeft om trots op te zijn.
Enerzijds kan zij aan dit dierenleed niet voorbijgaan, anderzijds zal ze haar langjarige vrienden van de Faunabescherming – waarvan zij en Koffeman tot de prominente leden behoren - niet willen laten vallen. 

17 opmerkingen:

  1. Ik overweeg bij de Tweede Kamerverkiezingen een voorkeursstem uit te brengen op Ormel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heb de uitzending gezien, zag een 'natuurliefhebber' een verzwakte hinde het water injagen om het dier eerst te laten verdrinken om het daarna op de kant te trekken. weinig verheffend. hoorde dat ouwehand morgen inspectie ter plekke gaat houden. ormel is de meest gluiperige, onetrouwbare 'dierenvriend'die er bestaat. pro jacht, pro bio industrie, pro veetransport en er als de kippen bij om dieren te laten euthanaseren in de kracht van hun leven.http://www.nujij.nl/cda-wil-vegetarisch-kookboek-verbieden.5428926.lynkx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoe kom je erbij dat die man het hert het water in joeg? De ellende in de Oostvaardersplassen is al maanden aan de gang en pas morgen gaat een Kamerlid van de PvdD een kijkje nemen. Ik zag op de website van Ormel dat hij wel degelijk kritische vragen in de Kamer stelt over bv. dierproeven. Ook heb ik hem eens met respect over vegetariërs horen praten. Ik zal nu proberen de site te vinden die jij noemt. Ik vind het een vreemde zaak, want ik heb al tientallen jaren vegetarische kookboeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziezo, ik heb het artikel in "nujij" gelezen. Omdat het uit de Telegraaf afkomstig was en ik deze krant natuurlijk wantrouw, heb ik weer de site van Henk Jan Ormel bezocht. Zijn woorden blijken door de Telegraaf volkomen verdraaid te zijn weergegeven. Zie het weblogarchief van Ormel, nummer 299: Vegakookboek. Hij is helemaal niet tegen vegetarische kookboeken, maar vond dat er al genoeg van bestonden en dat het ministerie het geld beter kon gebruiken voor voorlichting over dierproeven. Hij wil vermindering van dierproeven, net als de Partij voor de Dieren. Zelf ben ik helemaal tegen dierproeven. Daarom vind ik Ormel nog geen gluiperd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Anoniem: 'heb de uitzending gezien,zag een: 'natuurliefhebber' een verzwakte hinde het water injagen om het dier eerst te laten verdrinken om het daarna op de kant te trekken. weinig verheffend.'

    nou Anoniem, dan was je dronken: daar was geen sprake van. Ik zal morgen de url van ‘Uitzending Gemist’ plaatsen, kun je jezelf overtuigen.

    De observatie van Anoniem laat nog eens goed zien hoe weinig waarde (vaak) aan getuigenverklaringen gehecht kan worden.

    @Erica. Neem van mij van aan: Ormel deugt van geen kant. Ik heb hem o.a. in rechtstreeks debat gezien met Thieme. Boven het verslagje daarvan schreef ik: Thieme – Ormel 1-0.

    Over dierproeven (en Ormel) hoeven we het al helemaal niet te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb het gezien bij Een vandaag.
    Wat schokkend en verschrikkelijk.
    Hoe kunnen ze die dieren nou zo aan hun lot overlaten.
    Ik ben het er helemaal niet mee eens.
    Dit moet toch totaal anders aangepakt worden.
    Ik hoop van harte,dat ze hier iets aan gaan doen, maar hetr is eigenlijk al te laat, want nu komt het voorjaar en meer eetbare planten en gras.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De jagers in Nederland zullen heel blij zijn met deze uitzending. Zie je wel hoe nuttig ze zijn..... Met deze abnormale strenge winter was bijvoeren een goed idee geweest. Maar daar gaat deze hele discussie niet over in deze uitzending. Geen woord over bijvoeren bij extreem lang en koud weer. Die arme dieren moeten vooraf afgeschoten worden en beheerd door jagers is de strekking. Alsof dat niet erg is: vrachtwagens vol met doodgeschoten herten en reeen en dieren die door jagers geraakt zijn maar ontkomen konden en daardoor langzaam dood gaan. Dat is het alternatief van Ormel en de jagers. Dat lijkt me ook geen pretje. Eerlijk gezegd heb ik dan liever de natuur die zijn gang gaat en dat de dieren uiteindelijk uit hun lijden verlost worden.
    En over Ormel: dat is inderdaad een enorme gluiperige, slimme en gevaarlijke man die echt helemaal niets om dieren geeft maar zich voor doet als iemand die omdat hij tenslotte dierenarts is erg begaan is met dieren en van ze houdt. Het is goed mis met je Erica als je voor het welzijn van dieren met de verkiezingen op het CDA gaat stemmen en dan ook nog eens op Ormel. Beide zo'n beetje het meest dieronvriendelijke wat er is!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Er zou een castratie/asterilisatie moeten worden gehouden onder alle dieren daar,en niet meer vervangen als deze uitheemse dieren er niet meer zijn.
    Het is een godvergeten schande dat dit hier allemaal gebeurd terwijl er al jaren tegen geageerd wordt.
    De hoogmoed om te denken dat dit de wilde natuur is op zo'n klein postzegel lapje grond!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Kijk nog maar eens op je gemak, de natuurliefhebber met groen parka en verrekijker loopt naar een hinde toe die op de grond ligt. Het dier komt moeizaam overeind en gaat er in een sukkeldrafje vandoor. Verderop in de uitzending komt dezelfde hinde (wordt ook gezegd) weer in beeld, terwijl het dier ligt te verdrinken in een ondiep plasje. Zowel de "natuurliefhebber" als de cameraploeg staken geen poot uit om het dier te redden of om de boswachter erbij te roepen om het dier een genadeschot te geven. Misselijkmakende stemmingmakerij. Maar goed, voor mensen die denken dat Ormel van het CDA diervriendelijker is dan Thieme van de PvdD was het een prachtige uitzending. Met een oud- dierentuindirecteur-met-een-brok-in-zijn-keel, een keurige jager die veel betere oplossingen in gedachten had, een boer die dieren nooit iets aan zou doen en een CDA kamerlid dat denk dierenbeschermers te kunnen laten geloven dat het CDA een diervriendelijke partij is (en daarin nog slaagt ook).

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het CDA is normaal 1 van dierONvriendelijkste partijen.Laat daar geen misverstand over verstaan.En Ormel is zeker niet iemand om op te gaan stemmen als je het goed met de dieren voor hebt....
    CDA is de partij voor de bioindustrie.....
    Maar goed anoniem, die hinde kan beter snel in het water verdrinken dan dat er nog uren op een boswachter moet worden gewacht en haar lijden met uren te verlengen.Ik had de hinde er ook niet uitgehaald,hoe eerder de dood voor haar kwam hoe barmhartiger.Deze hinde was even als alle andere uitgehongerde dieren,niet meer te redden.Ze lijden uitzichtloos door toedoen van mensen die met gevulde buiken vanachter hun bureau beslissingen ove hun lot maken.
    Ik heb decennia in de bossen op de Veluwe gewoont; ik ben nog nooit zo'n vermagerd dier tegenkomen of kadavers ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb de website van Ormel verder bekeken en besloten niet op hem te gaan stemmen. De bioindustrie is overigens door iemand van de PvdA ingevoerd, nl. door Sicco Mansholt. De boeren werden door de politiek gedwongen erop over te gaan. Eigenlijk zou ik nergens op kunnen stemmen, omdat ik het met geen partij helemaal eens ben. Aan de andere kant ben ik voor dieren, tegen het kapitalisme en tegen Wilders. Misschien kies ik Krista van Velzen, de dierenactiviste van de SP, op wie ik heb gestemd voordat ik lid werd van de Partij voor de Dieren (wat ik dus sinds de kwestie van de Oostvaardersplassen niet meer ben).

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @Erica: laat je het Ormel ook even weten?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb Ormel niet laten weten dat ik overwoog op hem te gaan stemmen. Daarom hoef ik hem ook niet mee te delen dat ik ervan afzie.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Nee niks hoeft, Erica, maar het is toch wel nuttig hem je bevindingen te laten weten.

    Te meer nu te vrezen valt dat hij na 9 juni terugkomt.

    Hij behoort tot de enge CDA-kliek van Koopmans, Buma, Pierik-Schreier, Verburg - allemaal lieden die dieren zien in dienst van de mens.

    Daarbij geneert Ormel zich niet zich voortdurend te afficheren als 'dierenarts'.
    Een echte wolf in schaapskleren.

    Dat hij de OVP nu toevallig goed doet - dat maakt hem voor het overige niet minder weerzinwekkend. Het is vooral de domheid van Marianne Thieme die hem de ruimte geeft om deze glansrol te vervullen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik kijk gespannen uit naar het spoeddebat morgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Annie Schreijer-Pierik (CDA) vertrekt uit de politiek! Terug naar de boerderij.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Maar het is wel de groep binnen het CDA die zo voor bio-industrie is die Balkenende niet meer als lijsttrekker wil en wil vervangen door iemand die meer opkomt voor de bio-industrie. Annie heeft de aanval op Balkenende geopend, wat je afgelopen dinsdagavond kon zien in 'Moraalridders', het praatprogramma van Knevel en Van den Brink. Ormel hoort niet alleen tot de voorstanders van bio-industrie, maar ook tot de rechtervleugel van zijn partij.

    BeantwoordenVerwijderen