Respect voor dieren

dinsdag 30 maart 2010

Oostv.plassen en Lenie 't Hart

"Babyzeehondjes die aangespoeld op een strand liggen te huilen en hun zogende moeder op de zandbank zijn kwijtgeraakt, die vallen in de hoogste smeltcategorie. Die moeten geholpen.

Al zijn er die vinden van niet.
Dit sterven hoort bij de natuur, zeggen ze, want die is wreed en de zee is geen dierentuin.

Maar Lenie 't Hart is het daar helemaal niet mee eens. De natuur is niet wreed, de natuur is door ons verstoord en vervuild."
----------------------------------------------------------------------------

Commentaar:

Ik ben het met Lenie eens: dieren laat je niet kreperen als je dat kunt voorkomen. Ben dan ook al jaren donateur van haar stichting. Een bezoek aan haar centrum in Pieterburen kan ik iedereen aanbevelen, al is het niet naast de deur en kom je er niet met het vliegtuig.

Het is professioneel opgezet en de economie van het dorp profiteert volop van de bezoekers.

Wees wel voorzichtig en kom niet te dichtbij: een zeehond die zich bedreigd voelt kan flink bijten.

Image and video hosting by TinyPic

8 opmerkingen:

  1. Ook ik ben het eens met Lenie 't Hart.
    Ik zie hier een vergelijking met de situatie van de dieren in de Oostvaardersplassen.

    Het is namelijk door menselijk ingrijpen dat de Waddenzee vervuilt, waardoor (moeder)dieren sterven en hun jongen het niet alleen kunnen redden of ook ernstig ziek worden.

    Ook hier geldt voor mij de regel dat waar de mens in de natuur ingrijpt, de mens dan ook verantwoordelijk is voor de ontstane (slechte) leefomstandigheden van de dieren....
    En dat dientengevolge de mens de zorgplicht voor de natuur en de dieren op zich moet nemen.

    De opmerking "de zee is geen dierentuin": Inderdaad is de zee geen dierentuin maar wij als mens hebben er wel een (chemische)afvalbak van gemaakt.

    Als we een kerncentrale willen bouwen staat Nederland op zijn kop want daar kunnen wij als mens wel ziek van worden.
    Maar we vinden het blijkbaar wel acceptabel om de dieren/zeehonden dan maar ziek in zo'n verontreinigde afwasbak te laten leven en lijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lenie 't Hart heeft bij mij veel sympathie verloren mbt circuszeeleeuwen en de koe. (ik was groot fan van haar vroeger, aangezien mijn lievelingsdier zeehonden was. Nu nog in mijn kamer al mijn gespaarde zeehondenbeeldjes staan :))

    Buiten dat.. ik vind dat in principe altijd gekeken moet worden naar de situatie daar. Eigenlijk moet je ook zien dat daar de natuur speelt. Maar in hoeverre heeft de mens de dieren in het waddengebied benadeelt? Ik geloof dat de aantallen zeehonden een stuk minder zijn dan de oorspronkelijke aantallen. En al het gevis zorgt ook voor constant onbalans.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lenie't Hart heeft Greet,de koe van de Haagse stadsboerderij ,die anders naar de slacht afgevoerd zou worden,een paar mooie laatste jaren gegeven.In het waddengebied worden de huilers vaak van hun moeder gscheiden dor waddenwandelaars.Er drijft ook veel rotzooi rond waardoor de zeehonden in problemen komen.Er zijn nu nogongeveer 4000 zeehonden,vroeger honderdduizenden..
    Lees tHart voor de zehond maar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O,ja,uit betrouwbare bron vernomen dat ze namens de zeehondencreche de petitie voor deOVP getekend hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Paul van Deursen (daar istie weer!)30 maart 2010 om 11:41

    "Kom maar hier, dan raap ik je op". Zo werd vroeger de hulpverlening getypeerd. Als je niet kon komen, kon je barsten. Lenie 't Hart draaide het om: zíj kwam. Pvdd e.a. handelen op de ouderwetse manier. Barst maar, want dat is de natuur, zoals wíj vinden, dat de natuur moet zijn en laten geen discussie toe (nietwaar Koffeman?). Hoogmoediger kun je het niet bedenken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Inderdaad Paul! En Barend,over bijten gesproken; de zeehond is het grootste roofdier wat we nog in Nederland hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Alex:
    1) ik weet niet of je dat allemaal zo moet verrekenen, iets met een koe en een zeeleeuw. (details ken ik niet)
    Want dan moet je bijv. ook weer haar glansrol vernoemen m.b.t. Hannes, de zeehond die uit een Duitse dierentuin net over de grens ontsnapt was. Lenie heeft het dier
    (op)gevangen en ervoor gezorgd - direct of indirect - dat het niet in de dierentuin terugkwam. Op de tv zag ik haar destijds heel goed haar actie verdedigen.

    2) Alex doet me geregeld denken aan Madeleine van Toorenburg, Kamerlid-CDA. Als zij een dier in nood ziet, dan ziet zij dat primair als 'probleem', als 'opgave': 'wat moet ik daarmee?' Het eerste wat zij in zo'n situatiee doet is haar mobiel pakken en erover twitteren.

    Het zou goed zijn als die twee - Alex en Madeleine - een tijdje stage zouden lopen bij bijvoorbeeld Comité Dierennoodhulp (www.comitedierennoodhulp.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Barend:

    1) Tuurlijk heeft ze ook goede dingen gedaan. Maar ik heb destijds een uitgebreide brief geschreven. Ze hebben het daar gelezen, maar geen enkele reactie teruggekregen. In de brief vroeg ik om opheldering over dat ze naar een circus met dieren ging en goedpraatte dat daar een zeeleeuw was (die zeeleeuw hadden ze ook laten zwemmen in de grachten).

    2) Ik snap de vergelijking niet zo. Ik snap ook niet zo waarom ik stage zou moeten lopen bij dierennoodhulp.

    BeantwoordenVerwijderen